mandag 10. november 2008

Regnskap og Puslespill

Dette er en blogg hvor jeg vil utveksle tanker om min hverdag som økonomilærer. I år underviser jeg i Økonomistyring, og her er det veldig mye regnskapsføring. For meg er dette et interessant emne, men hvordan oppleves det for elevene? Dette er noe jeg tenker mye over. Det blir fort kjedelig hvis fagdagen (vi har kun fagdager på Sandvika vgs) består av presentasjon av nytt stoff, fremvisning av hvordan dette føres i regnskapet og arbeid med oppgaver. Min utfordring er derfor å gjøre dette mere spennende.

Jeg har valgt å ta med et puslespill inn i klasserommet. Dette er en type puslespill hvor det man ser utenpå esken ikke er det man skal pusle. http://www.jumbo.eu/en/puzzles/wasgij-puzzles Det man skal pusle er f.eks det damen midt på bildet på esken ser. Hvorfor ser hun så forskrekket ut? Min tanke bak dette er at det å føre et regnskap kan sammenlignes med det å legge et puslespill. Man får et gitt antall brikker (bilag) som skal legges i et bestemt mønster for å få det hele til å gå opp til slutt. Samtidig vet man ikke alltid hvor det ender. Derfor et puslespill av denne typen.

Jeg har valgt å sette puslespillet i et hjørne av klasserommet. Jeg har erfaring for at elever når de skal løse regnskapsoppgaver ofte rekker opp hånden og spør om løsningen før de egentlig har tenkt seg om. Jeg ber derfor elevene om å ta en tur bort til puslespillet hvis de sitter å lurer på om de skal postere på debet eller kredit siden osv. . Min hensikt er å gi dem litt tid til å tenke seg om før de spør meg om svaret. På denne måten kan de la underbevisstheten jobbe samtidig som de har fokuset på noe helt annet. Mitt håp er at de derved selv skal komme frem til svaret.

Jeg har foreløpig kun forsøkt dette en fagdag så jeg er spent på utviklingen. Er det fornuftig det jeg gjør, eller blir puslespillet bare en tidstyv på linje med Facebook og MSN?

8 kommentarer:

Ingunn sa...

Yohoo - første kommentar på bloggen din :)

Ideen din høres spennende ut, og den kan med fordel brukes i flere fag. Mange elever trenger en ekstrarunde for å komme frem til et skikkelig svar, men altfor ofte haster vi videre og gir dem fasiten selv omde egentlig ikke har forstått. Jeg tror du har funnet et mulig svar på hvordan dette kan løses.

Lykke til med bloggen din. Jeg legger deg til min RSS-leser.

Kjersti sa...

takk, Ingunn. Hyggelig med en kommentar. Jeg lover å følge opp videre. Hvordan kan jeg legge til en blogg på en RSS -leser. Spørsmål fra en ny blogger.

Ingunn sa...

Det kan jeg gjerne vise deg i morgen - vi er heldigvis i den heldige situasjon at vi også kan kommunisere direkte. Det er enklere enn å bruke mange ord her :)

Kjersti sa...

Takk!

June sa...

Lykke til på webben, flott at lærere "kaster seg ut i det".
Blir spennende å lese om prosjektet ditt og lykke til. Hilsen en og fersk blogger :-)

June sa...

Ja, en ting til, på bloggen min http://junebre.blogspot.com/ har jeg lagt lenke til en tutorial om blogging. Kan kanskje være av interesse.

Anonym sa...

Slutter meg til velkomsthilsningene til bloggeuniverset - du er herved lagt til i min leser også!

Kjersti sa...

Takk for gode innspill, jeg blir nok en bedre blogger etterhvert.