torsdag 19. mars 2009

Prosjekt Etikk og Miljø fortsettelse....

Jeg har nå startet opp prosjektet med elevene. Det gikk over all forventning! Elevene var svært engasjerte og de har allerede fylt wikien Etikk og Miljø med mye godt stoff. Fordi jeg var på kurs de to første timene av fagdagen mått elevene klare mye selv.

Det jeg gjorde var å gi gruppelederne administrasjonrettigheter i wikien, slik at de fikk ansvaret for å gi tilganger til egne gruppemedlemmer. (Gruppelederne var valgt på grunnlag avderes IKT kunnskaper. De med mest kunnskaper ble gruppeledere.) Gruppelederne fikk også ansvar for å dele læreplanmålene mellom gruppene slik at alle sidene i wikien blir fylt opp. Dette fungerte veldig bra. Når jeg kom opp i pausen hadde elevene organisert seg og satt opp en oversikt over hvem som gjør hva. Lenke til wikien ligger nå ute i høyremargen. Ta gjerne en tur innom. Jeg har påpekt flere ganger at kilder er viktig, og jeg kan se at jeg igjen må minne elevene om dette.

Hver gruppe fikk samtidig beskjed om å opprette en blogg. Dette var gruppeledernes ansvar og det gikk veldig bra. Når mitt kurs var ferdig var bloggene opprettet. Elevene fikk som oppgave å utarbeide en plan for det videre arbeidet med prosjektet, og legge dette ut i bloggen som et første innlegg.

Deretter gjorde elevene seg kjent med googledocs. Her fikk jeg tilbakemelding om at det var veldig enkelt og nyttig at de gjerne ville vise meg hvordan det fungerer.

Eleven skulle også opprette en glogster. Her var erfaringen at de for å kunne samarbeide kun kan ha en glogster per gruppe. Elevene fant ingen koblingsmuligheter mellom forskjellige glostere. Dette gikk greit.

Min vudering av fagdagen er at vi kom godt i gang med prosjektet og at eleven lærte mye om miljø og etikk samtidig som de fikk utfordret sine (og mine) IKT kunnskaper. Alt i alt en vellykket fagdag.

2 kommentarer:

LektorLL sa...

Veldig interessant. Jeg kastet noen elevgrupper ut i Googledocs i dag, uten å kunne noe om det selv. Det fungerte fint, det - det er morsomt det her med hvordan elever og lærer sammen kan finne ut av ting og gjøre seg erfaringer, og hvordan den IKKE er nødvendig at læreren har full kontroll på alt.
Det er virkelig et ambisiøst prosjekt du har satt i gang. Skal følge med...

Kjersti sa...

Ja, det er morsomt å lære sammen med elevene. Min erfaring er at man må tørre å slippe kontrollen, og stole på at elevene finner ut av det.

Jeg er også selv spendt på hvordan det går videre...